Computer les zonder stroom.... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van SandrarensintanzaniaPerfectcollege - WaarBenJij.nu Computer les zonder stroom.... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van SandrarensintanzaniaPerfectcollege - WaarBenJij.nu

Computer les zonder stroom....

Door: Sandra Rens

Blijf op de hoogte en volg

05 Februari 2013 | Tanzania, Mwanza

Ha mensen even een klein berichtje vandaag niet veel spannends, wel weer computerles gegeven, ohh kan zo'n medelijden met de studenten hebben, maar misschien ben ik een meer gestressed type dan de Afrikanen!

Om de 10 minuten valt de stroom namelijk weg, en als je dan ook nog niet zo goed door hebt dat je tussendoor aldoor je document moet saven kun je dus om de 10 minuten opnieuw met je tabel beginnen!

Leermoment van de dag dus waarschijnlijk ër zijn dingen waar je geen invloed op hebt, dus probeer gewoon daar het beste van te maken".

1 van de studenten had al 2x gevraagd of ik CV met hem wilde maken, daar zijn we dus samen vandaag mee bezig geweest, ik zag wel dat hij ongeveer met zijn neus de letters van de laptop raakte, maar in het begin dacht ik....kan misschien is dat makkelijker, na een tijdje vond ik het toch mijn plicht te vragen of hij het wel goed kon lezen....NEE en had geen bril!!! Dan breekt toch mijn hard, Diva dat ik ben met direct 2 brillen koppen, mijn zonnebril niet meegetelt en alles eigenlijk nog best goed kunnen zien.

Na 2 uur waren we bijna klaar en ik maar praten en doen en uitleggen, soms kreeg ik gekke antwoorden terug.....tot dat op het eind een andere student vertelde dat hij ook bijna doof is, dus als hij mij niet aankijkt en bezig is, mij al helemaal niet verstaat!!! Fijn om dat na 2 uut te weten, maar voor mijn volgende gesprekken met hem ben ik voorbereid.

Steven vertelde dat Perfect wel bezig is om te kijken of hij hoorapparaatjes kan krijgen, ze zijn er dus gelukkig van op de hoogte, ik begrijp nu ook waarom zijn uitspraak anders is.

Even antwoord voor Arjen, heb het hier aan een van de studenten gevraagd hoe ze met Albino's omgaan, vroeger werden deze mensen gedood!!! niet te geloven, of in ieder geval verbannen voor hoever ik begreep.....Nu is de goverment er mee bezig en om dit te veranderen, wat een fijn iets is. In mijn tijd hier heb ik nu 3 albino's gezien, twee in de stad die inderdaad alcoholist en zwerfster met baby waren, maar ook een meisje van een jaar of 8 leuk in een wit jurkje in de kerk, zij was naar mijn idee niet verstoten, kan uiteraard met de leeftijd te maken hebben dat ze nu nbepaalde programma's hiervoor hebben, laten we het in ieder geval hopen.

Joke, moest direct denken aan wat jij meldt over Gambia dat heb je namelijk ook op de Dominicaanse Republiek, maar hier ging het om vrouwen in Nederland en de jongens in Nederland. Ik zal die jongen nog eens nader vragen wat hij nu precies bedoelde!

Met mijn malaris pillen gaat het goed, dat wil zeggen ik ben niet misselijk, al er wel andere kwaaltjes zijn, maar daar laten ons niet over uit hahahahah

Studenten zijn nu aan het sporten, morgen neem ik mijn camera mee en ga ik mee om oto's te maken, vond het nu even lekker hier te blijven, want soms doe je misschien niet veel, maar toch is het vermoeiend!

De kantine hier wordt echt erg mooi, er staan tafels en stoelen en er wordt nu nagedacht over wat ze kunnen gaan verkopen, het is dan voor de studenten maar ook gewoon mensen die langs lopen kunnen er dingen kopen. Naar mijn idee een goed idee, in ieder geval is de staff (3de jaars studenten) er druk mee in de weer, met prijzen verzinnen kijken wat er aan ingredienten etc ingaat, dus helemaal leuk ik zal daar van de week ook foto's van maken.

Bij jullie begint de dag, nu ja middag net, wij zijn een beetje aan het afronden...

Tot de volgende keer XX

  • 05 Februari 2013 - 15:21

    Petra:

    Hi San,
    Ik had dat programma van Ivo ook gezien, wel triest als je hoort dat albino's verstoten worden in Tanzania, maar gelukkig is dat misschien toch anders.
    Vraag aan Marielle of zij een paar van die leesbrilletjes van de Hema meeneemt, dan is die jongen tenminste even geholpen. Wat goed dat ze creatief nadenken over wat ze in de kantine kunnen gaan verkopen. Hoe zijn je voetballen ontvangen?
    XXX Petra

  • 05 Februari 2013 - 15:54

    Claudia:

    Ha stoere zus van me!
    Nou ja zeg, gisteren een heel verhaal geschreven na het lezen van je eerste computerles, heeft ie het er niet opgezet (via m'n mobiel, dat dan weer wel). De techniek laat ons ook hier af en toe in de steek. De kern was dat ik het vreselijk stoer van je vind dat je daar gewoon les aan het geven bent in een lokaaltje bij subtropische temperaturen, geen airco, falende computers en stroomuitval en met studenten die af en toe wegdommelen! Zie het wel helemaal voor me hoe je dan je studenten wakker schudt, hahaha... Wat zielig, zo'n halfblinde, halfdove jongen. Alsof hij nog niet genoeg aan z'n hoofd heeft! Goed idee van Petra om te vragen of er wat leesbrillen meegenomen kunnen worden. Dat scheelt best veel, denk ik. We nemen het hier allemaal zo vanzelfsprekend aan dat als je wat mankeert er dan automatisch een oplossing voor komt, word je daar wel weer even met je neus op de feiten gedrukt. Ik kijk uit naar je foto's en zal vanavond proberen je te Skypen. Nog een fijne dag en een dikke knuffel uit het koude noorden waar de hagelbuien afgewisseld worden met natte sneeuw, brrrr....

    XXX Claudia

  • 05 Februari 2013 - 18:13

    Debby:

    Oh...en wij hier in Nederland worden al hysterisch als de computer 1 x per dag uitvalt... En die arme jongen zonder bril en apparaatjes...Maar toch mooi dat jij iets voor hem kan betekenen San. En niet alleen voor hem, je kunt mensen echt iets meegeven: een stukje van jouw kennis om ze verder te helpen. En ik vind je ook superstoer, hoe je dit allemaal aangaat en oppakt. Je mag echt trots zijn op jezelf! x

  • 05 Februari 2013 - 18:36

    Mam:

    dat je een stoere meid en super lief en dat je nu echt weet
    waar je de studenten mee kan helpen.opsrur

































    super super stoer san je kan trots zijn ik weet niet of
    het lang duurt om wat op te sturen moet je maat even vragen
    en ik ga dan mijn best doen o.k.
    groetjesxxxx















  • 05 Februari 2013 - 19:50

    Geer En Joke:

    Ik word er stil en ontroerd door ! Hoe zal jij je voelen ! Ik weet wel als je niet anders gewend bent " weet je ook niet anders " maar...........sjonge jonge in wat voor wereld leven we. Hier door en door verwend en maar klagen! Wat ik al eerder schreef :GÊNANTE luxe hier en dat schrijf ik vanuit mijn dure Gorgetti-stoel !

  • 05 Februari 2013 - 22:19

    Rian Van Heeswijk:

    Hey Sandra,
    Wat leuk om je verhalen te lezen en begrijp dat er veel verandert is in drie / vier jaar, wat een enorm goed teken is! Wij hadden toen geen derde jaar, de kantine (tenminste ik denk dat dit het gebouw is waar jij het over hebt) was toen in aanbouw, enz. Kortom vooruitgang wordt geboekt, erg leuk om te lezen! Doe maar de groeten aan Mr. Pefect en de mogelijke anderen van 'toen' die er nog rondlopen! Veel plezier, geniet met volle teugen want de tijd vliegt!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 16294

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 27 Februari 2013

Project Perfectus College in Tanzania

Landen bezocht: