Vodacom Vocha ya shilingi elfu kumi - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van SandrarensintanzaniaPerfectcollege - WaarBenJij.nu Vodacom Vocha ya shilingi elfu kumi - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van SandrarensintanzaniaPerfectcollege - WaarBenJij.nu

Vodacom Vocha ya shilingi elfu kumi

Door: Sandra Rens

Blijf op de hoogte en volg

03 Februari 2013 | Tanzania, Mwanza

Jaaaa daar staan jullie van te kijken he, hahahah het betekent dat ik graag een telecom kaartje voor internet van 10.000 shilling wil. Vandaag wilde ze weer meelopen, misschien omdat ik in het begin dacht ik vind dde weg nooit terug, maar dat valt nu ietsje mee. Wel moet ik zeggen in the city....spreken ze al helemaal geen Engels, dus dat ik even seze wijze les mee kreeg was wel verstandig en ja hoor 10 minuten later was mijn missie volbracht, daar was ik weer met twee kaartjes, waardoot ik jullie nu allemaal weer op de hoogte kan houden.

Vandaag ben ik zoals aangegeven naar de kerk geweest, gisteren op weg naar Hostal dacht ik nog dat iedereen mee zou gaan, maar had dat toch niet helemaal begrepen. Om half 8 opgehaald door Steven (computer leraar) om 9 uur zou de kerk beginnen naar mijn idee en was erg dichtbij, maar om kwart over acht, toch breakfast op de college??? en om kwart voor 9 weg en niet lopend naar dichtbij zoals ik dacht maar deze keer een tuk tuk, die zijn echt wel leuk! Bij de kerk aangekomen, was deze gesloten, dus toch met je leuke schoentjes nog een half uurtje lopen naar de juiste kerk......

Wat een belevenis, zelf niet gelovig, maar altijd al de interesse in de verschillende godsdiensten en dan ook nog verschillende manier van preken etc gehad. Altijd het idee, van een kerkdienst hier wordt je vrolijk, de mensen zijn blij en het is 1 groot feest.

Nou dat is ook zo!!! Om te beginnen was Selena echt als een plaatje gekleed (zie foto) en de anderen mensen lopend nar de kerk zagen er ook mooi uit. Om kwart over 9 kwamen we aan, ik vroeg nog zijn we niet te laat? Nee hoor geen probleem, uiteindelijk begon het echte om kwart over tien, hihi niet te geloven he, in Nederland was de kerk al weer leeggelopen als het zo lang zou duren.

Een dienst is ongeveer 2 uur lang, koor, allemaal meisjes en jongens in zwart van onder met een witte blouse, grote speakers vooraan, trommels of hoe noem je ze..... Alle kinderen (z'n 300 denk ik) moesten aan de zijkanten zitten om houten bankjes, in de midden gangen waren dan allemaal nette witte platsic stoelen, waar de rest zat. Er liepen vrouwen met een groene band/sherp om, deze regelde alles, en als je als 15 jarige toch op een stoel zat, werd je gewoon aan je arm getrokken en naar de houten banken verwezen!

Zo'n 1000 man denk ik in de kerk en niet te vergeten 1 bank meisje wat van de hele preek ergggg weinig heeft begrepen, maar wel heeft genoten. De leideren van het koor zijn niet saai en stijf zoals ik gewend ben, maar ze bewegen en doen een soort dansje...

Dan allemaal staan uiteraard, bidden, weer zitten dacht ik, maar nee gewoon nog meer naar beneden en lekker met je leuke rokje met je knieen op de betonnen vloer plaatsnemen.....niet voor lang gelukkig.

Daarna weer zitten dachten we, zelfs Selena, tot er een kabaal en gegil en muziek etc begon, en vanuit het begin van de kerk een grope van zo'n 30 man door de midden gang dansend zingend, vuur op het hoofd, bladeren etc aan kwam......ze kwamen de bijbel brengen!

De preek van de priester (is dat zo in een roomskatholieke kerk?) was echt net een stand up comedian, ik heb er niets van begrepen maar iedereen heeft zo gelachten dat ik er vanuit ben gegaan dat er een levensles verteld werd op een erg lejuke manier met grappige aneqdotes.

Moet heel eerlijk toe geven dat je na zo'n 1,5 uur toch een beetje begint in te dutten, maar dan wordt er weer gezongen en dansen en op het einde kan iedereen langs om geld te doneren, 1000 man!!!! dat duurt wel even. Omdat lunch stond te wachten wij de rij uitgepiept, maar ik ben blij dat ik dit mee heb mogen maken, dank je wel Selena en .....jongen waarvan ik wederom de naam kwijt ben.

Op de terugweg nog even bij het huis van de jongen langsgeweest en zijn moeder gegroet, daarna naar college voor lunch en toen met de meisjes naar TUNZA LODGE, dit had Martine van People4Change verteld dat een andere vrijwilliger er ook geweest is, dus daar gingen we, eerst nog maar eens langs de bank, daar doe je toch al snel een uur over, deze keer het overvolle busje goed kunnen bestuderen omdat ik ook moest staan en om precies te zijn zaten/stonden/lagen we er met 27 excl driver in!!!

Van Mwanza centre naar Tunza lodge, wederom busjes en nog half uur lopen, kon schijnbaar niet anders, hoewel we de terugreis wel met een taxi voor de deur gehaald konden worden, daar betaal je dan wat voor, maar wel heeeeellllll eventjes relax.

Tunza Lodge ligt aan het Victoria lake, je hebt er een strandje en je kunt er beachvolleyballen, eten en drinken. Ziet er leuk en gezellig uit en veel mensen (locals) in het water, maar vanuit Lonley Planet begreep ik dat je er tch beter niet in kunt zwemmen, dus dat heb ik dan ook maar gelaten, had trouwens ook geen bikini of wat ook bij mij, liep lekker nog warm te zijn in mijn "kerk-kleding"

Iets gedronken en de girlzz en ikzelf een hamburger genomen en rond half 6 weer terug dus niet lang geweest maar eer je dan op de college bent is het half 7 en ben je toch wel moe.

Mr perfect heeft mij naar hotel gebracht en nogmaals duidelijkheid omtrent het project gevraagd, maar ik ga ervan uit dat het goed gaat, vanaf morgen sta ik ingepland om les te geven in cultuur/gewoontes etc van half elf tot 1 uur....Nu heb ik best een mooi leuk documentje gemaakt, wat niet geprint kan worden dus niemand kan zien, hahahah maar 2,5 uur erover praten is best lang denk ik. Laten we hopden dat ze mij dingen durven te vragen en ik het antwoord weet!? Ga zo ook nog even wat foto's van speciale dingen van internet halen en laat dat dan maar gewoon op mijn laptop zien denk ik want de projector is kapot heb ik begrepen.

okidoki mensen dat was het weer voor vandaag, ik had verwacht dat vanaf morgen alle studenten er zouden zijn, maar niets is minder waar...komende week komen er gewoon nog er nog meer?! sommige wachten nu nog op bepaalde uitslagen heb ik begrepen.

Dikke zoen van mij en wederom bedankt voor alle leuke reacties XX

  • 03 Februari 2013 - 19:22

    Mam:

    Hoi san ,
    Wat een leuke zondag had er graag
    Bij willen zijn je bent al lekker bruin zeg
    Ziet er goeduit hoor
    Knuffel pap mam xxxxx

  • 03 Februari 2013 - 19:24

    Petra:

    hahaha wat een belevenis en wat een leuke foto's!
    Je ziet er al lekker relaxed en bruin uit, goed dat je de taal ook al aardig spreek :-)

    Liefs -X-
    Petra

  • 03 Februari 2013 - 19:36

    Geer En Joke Stigt:

    Wat een leuk verhaal over de kerk en een aparte foto's! Zoiets vergeet je nooit meer denk ik.
    Hier was het een super sombere dag met veel regen, bah! Veel succes met je college morgen en kijken uit naar je volgende verslag, groetjes van ons

  • 03 Februari 2013 - 20:03

    Debby:

    Hi San, wat zie je er goed uit! En wat een bijzondere zondag zeg. Leuk dat je zoveel onderneemt en dat wij dat vanuit een saai verregend Nederland mee kunnen beleven. Succes morgen, ben benieuwd naar je verhalen de komende week. Veel groetjes!

  • 03 Februari 2013 - 20:45

    Sylvia:

    Hi San, wat een belevenissen allemaal en wat leuk dat je dit allemaal onderneemt!! Het lijkt wel of je al een hele tijd weg bent. Succes met lesgeven morgen. xxx

  • 03 Februari 2013 - 22:02

    Monique:

    Hi San! Wat een bijzondere zondag heb je weer gehad!! Geweldig om te lezen en heel erg leuk om de foto's te bekijken! Heel speciaal allemaal!! Succes met je les morgen, maar dat komt vast goed en je zal wel een superleuke les hebben voorbereid, wordt vast een groot succes!! Kijk uit naar je verhalen van komende week! Wij gaan ons voorbereiden op de wintersport van volgende week, een totaal andere wereld dan die van jou op dit moment... Hoop aldaar ook op de hoogte te blijven van je avonturen!! Dikke zoen, ook van de mannen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 16294

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 27 Februari 2013

Project Perfectus College in Tanzania

Landen bezocht: